Lider Budowlany: Do jakich branż kierują Państwo swoje usługi?
Paweł Jodaniewski: Wykonujemy projekty dla większości przedsięwzięć budowlanych. Są to m.in. branże: drogowa (drogi, ulice, parkingi, drogi przemysłowe), inżynierii ruchu (organizacja ruchu na czas robót, stała organizacja ruchu), melioracyjna (małe obiekty inżynierskie, opracowania dotyczące hydrauliki cieków, rzek) czy sanitarna (wodociągi, kanalizacje). Nasze projekty kierowane są również do branży elektrycznej (oświetlenie pasa drogowego, usunięcie kolizji z liniami kablowymi oraz napowietrznymi), konstrukcyjno – budowlanej (domy jednorodzinne, budynki użyteczności publicznej, budynki utrzymania ruchu) oraz teletechnicznej (usunięcia kolizji z kablami teletechnicznymi, przełożenie sieci). Wykonujemy również opracowania typu Studium Wykonalności Projektu w większości branż budowlanych. Posiadamy dość duże doświadczenie, poparte sukcesami naszych klientów, np. uzyskanie wsparcia finansowego w ramach funduszy przedakcesyjnych (do roku 2004) oraz środków finansowych UE. W latach 2001 – 2004 wykonaliśmy blisko 50 opracowań, z czego większość dotyczyła infrastruktury drogowej na obszarach wiejskich. Dzięki wyszkolonej kadrze wykonujemy ponadto nadzór inwestorski nad robotami w większości branż budowlanych.
fot. Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje Paweł Jodaniewski
Lider Budowlany: W jaki sposób wykonywane są tego typu projekty?
Paweł Jodaniewski: Projekty wykonywane przez biuro są starannie przygotowywane, aby sam proces projektowania przebiegał sprawnie i był zgodny z obowiązującymi normami. Dlatego też używamy sprawdzonego oprogramowania: Autodesk – AutoCad, ECS-soft – GeoAsystentPro (inżynieria ruchu), Athenasoft – NormaPro, Microsoft – MSOffice, Robobat – Robot.
fot. Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje Paweł Jodaniewski
Lider Budowlany: Proszę powiedzieć, który moment w historii istnienia firmy był przełomowy czy też ważny dla rozwoju biura?
Paweł Jodaniewski: Myślę, że okresem bardzo ważnym były dla nas lata 2008 i 2009. Otrzymaliśmy wówczas zlecenia dotyczące głównie przebudowy dróg klasy G, między innymi przebudowa drogi wojewódzkiej nr 744 w miejscowości Wierzbica (powiat radomski), przebudowa drogi wojewódzkiej nr 730 w miejscowości Jasieniec (powiat grójecki), przebudowa drogi wojewódzkiej nr 715 w miejscowości Koluszki (powiat łódzki-wschodni), przebudowa drogi powiatowej nr 2149E w miejscowości Krośniewice (powiat kutnowski). Są to projekty wielobranżowe, obejmujące swoim zakresem nie tylko układy drogowe, ale również przebudowę infrastruktury umieszczonej w pasach drogowych.
fot. Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje Paweł Jodaniewski
Lider Budowlany: A ważne projekty w ciągu ostatnich kilku lat?
Paweł Jodaniewski: Lata 2009 – 2013 to okres wytężonej pracy nad na własnym warsztatem, pracy nad sobą, nad budowaniem własnej tożsamości. To wspaniały okres zdobywania bezcennych doświadczeń – często bardzo trudnych. Owocem tej pracy stały się projekty na wykonanie między innymi przebudowy mostu jednoprzęsłowego na rzece Miazga na przepust 2 x 2 000 mm, przebudowy mostu jednoprzęsłowego na rzece Miłonka na przepust 4 x 1 600 mm, budowa mostu jednoprzęsłowego na rzece Sroczka, Zian, Bzura, Ner czy na Kanale Bródnowskim. Wykonaliśmy też projekty na przebudowę mostu jednoprzęsłowego na obiekt powłokowo-gruntowy na rzece Rawka (10,5 m), przebudowę przepustu dwuotworowego na rzece Raszynka na obiekt powłokowo gruntowy: 3,0 m, jak również remonty: trójprzęsłowego wiaduktu nad linią kolejową w ciągu drogi powiatowej (63 m) czy dwuprzęsłowego mostu zespolonego na rzece Prosna (most w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej: 32 m). Mamy też na swoim koncie projekt na przebudowę wiaduktu jednoprzęsłowego w ciągu drogi powiatowej nad linią kolejową (21 m), budowę ściany oporowej (H=5 m) z gruntu zbrojonego materacami typu IncomatCrib, wzmocnienie nasypów materiałami geokompozytowymi pod autostradą A1 na odcinku węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów, na odcinku węzeł Bełchatów – węzeł Kamieńsk, a także pod drogą szybkiego ruchu S-19 na odcinku węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza. Ostatnio wykonaliśmy również zabezpieczenie skarpy nasypu wentylatorowni II linii metra w Warszawie.
fot. Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje Paweł Jodaniewski
Lider Budowlany: Które z powierzonych firmie zadań inwestorskich uważa Pan za najtrudniejsze
Paweł Jodaniewski: Sądzę, że za jedno z trudniejszych zadań inwestycyjnych można uznać budowę drogi dojazdowej do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (podstrefa Aleksandrów Łódzki) wraz z budową wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz kablowego oświetlenia ulicznego. Kategoria obciążenia ruchem to KR-4, droga posiada połączenie bezpośrednio z drogą krajową nr 72 relacji Aleksandrów Łódzki – Poddębice.
Niełatwym zadaniem była też przebudowa drogi powiatowej nr 2149E relacji Krośniewice – Dąbrowice w powiecie kutnowskim, wraz z budową kanalizacji deszczowej, przebudową skrzyżowań zwykłych na skanalizowane, usunięciem kolizji z doziemnymi kablami energetycznymi. Droga powiatowa nr 2149E w ciągu ulicznym zaliczana jest do klasy dróg głównych – „G”. Wbrew pozorom to nie były łatwe inwestycje, chociaż ich rozmiary wcale by na to nie wskazywały. Ale jak to mówią : „Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma”. I warto nawet coś niewielkiego wykorzystać do poszerzenia swojej wiedzy.
Lider Budowlany: Czego nauczyły Pana te wszystkie doświadczenia?
Paweł Jodaniewski: Myślę, że miałem okazję zapoznać się chociaż częściowo z takimi problemami, jak posadowienia obiektów w złożonych warunkach gruntowych poprzez fundamentowanie w ściankach szczelnych, palach wbijanych czy też mikropalach. Dodatkowo geometria niektórych układów konstrukcyjnych, jak np. płaskie łuki eliptyczne w mostach/wiaduktach łukowo-tarczowych czy konstrukcje powłokowo-gruntowe dają wiele satysfakcji z poznawania konstrukcji od jej „lepszej strony”, to znaczy od tej strony, gdzie widać wyraźnie potrzebę jej związku z architekturą, której w odniesieniu do obiektów inżynierskich przez ostatnie dziesięciolecia prawie w Polsce nie było.
fot. Usługi Projektowe Budownictwo, Drogownictwo, Instalacje Paweł Jodaniewski
Lider Budowlany: Jakie plany mają Państwo na najbliższy czas?
Paweł Jodaniewski: Aktualnie biuro poszukuje partnera strategicznego w celu pozyskania zleceń na obszarach silnie zurbanizowanych w ciągach dróg klas Z, G oraz GP. Niemniej jednak jesteśmy w stanie podjąć się każdego, nawet najtrudniejszego zadania. Coraz lepiej czujemy się w rozwiązywaniu nietypowych, nieszablonowych problemów inżynierskich. Mam tu na myśli np. obiekty mostowe większych rozpiętości czy układy drogowe w złożonych warunkach gruntowych. Jako formę współpracy preferujemy konsorcjum bądź podwykonawstwo.
Lider Budowlany: Dziękuję za rozmowę.
Ze szczegółową ofertą firmy można zapoznać się na stronie www.projekty-jodaniewski.ngb.pl