Komercjalizacja dotyczy wielu branż, od edukacji przez medycynę po budownictwo, którego ważnym działem są inwestycje komercyjne. Strategie marketingowe firm budowlanych uległy zmianie i choć budownictwo mieszkaniowe czy użyteczności publicznej to specjalizacja wielu firm budowlanych to biznesowe podejście do rozwoju firmy determinuje wykonywanie inwestycji komercyjnych.

Kim jest deweloper komercyjny? Jego główna działalność to projektowanie i realizacja inwestycji budowlanych mających przynosić stałe zyski. Charakter inwestycji wynika z potrzeb jakie dyktuje rynek. Najczęściej jest to budowa galerii handlowej, obiektów handlowych typu convenience centres, pawilonu handlowo-usługowego, hotelu, budowa biurowca. Inwestor profity czerpie z wynajmu lokali dostępnych w danym projekcie.

Cechy dobrej inwestycji komercyjnej
Aby inwestycja okazała się trafiona trzeba wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników takich jak:
•    lokalizacja inwestycji komercyjnej – powinna to być atrakcyjna działka położona w często uczęszczanych i dobrze skomunikowanych punktach miasta jeżeli mówimy o galeriach lub biurowcach oraz na osiedlach mieszkalnych w przypadku convenience centres. Niejednokrotnie inwestor zanim podejmie decyzję korzysta z usług specjalisty ds. zakupu gruntów, który przeprowadzi audyt nieruchomości gruntowej, oszacuje dopasowanie charakteru inwestycji do danego miejsca, połączenie i dostęp do infrastruktury miasta oraz oceni ekonomikę danego przedsięwzięcia
•    projekt inwestycji komercyjnej – budynki o charakterze komercyjnym muszą przyciągać potencjalnych najemców i ich klientów atrakcyjnym projektem. Tylko estetyczna i nowoczesna bryła budynku zapewni zainteresowanie obiektem komercyjnym.
•    funkcjonalność – jest to bardzo elastyczny czynnik zależny od charakteru inwestycji, ale prawie zawsze dużą rolę odgrywa dostosowanie projektu do potrzeb osób niepełnosprawnych, osób palących, do potrzeb rodzin i matek z dzieckiem, zapewnienie miejsc parkingowych, stojaków na rowery, zapewnienie różnorodności oferowanych przez najemców usług i towarów itp.
•    zróżnicowanie lokali – aby powiększyć grono potencjalnych najemców warto zaprojektować lokale o zróżnicowanej powierzchni, tak aby były one dostępne również dla przedsiębiorców z mniej zasobnym portfelem lub z ograniczonym portfolio produktów/usług, np: lokal przeznaczony na aptekę, placówkę banku lub fryzjera prawdopodobnie będzie mniejszy niż lokal przeznaczony na dyskont spożywczy.
•    budownictwo ekologiczne – czyli inwestycje komercyjne projektowane z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju. Wiele firm, w tym potencjalnych najemców lubi podkreślać, że uważa się za firmy przyjazne środowisku. Dlatego zastosowanie ekologicznych rozwiązań budowlanych będzie zdecydowanym plusem inwestycji komercyjnej gdyż podniesie jej prestiż oraz wysokość wartości inwestycyjnej obiektu. Nie bez powodu konkursy architektoniczne wielokrotnie wygrywały budynki ekologiczne.

Deweloper komercyjny może sam zarządzać nieruchomością i oferować wynajem powierzchni handlowo-usługowych lub biurowych na zasadach opłat stałych i opłat uzależnionych od przychodu albo ograniczyć swój udział do projektu i budowy, a następnie odsprzedać inwestycję z zyskiem.


Data publikacji: 2018-09-25