Wraz z rozwojem technologii, która jest matką wiecznie zmieniających się trendów i wymogów, marketing obejmuje coraz to nowsze płaszczyzny wzbogacające relacje firm i klientów. Zgodnie z wysławioną sprzed laty kompozycją marketingu 5P (product, price, promotion, place, personel) jedną z istotnych płaszczyzn w przekazywaniu wartości firmy jest miejsce (place). W odpowiedzi na zwiększające się oczekiwania rynku jak grzyby po deszczu wyrastają firmy architektoniczne, które specjalizują się nie tylko w klasycznym projektowaniu wnętrz, ale także w space brandingu – projektowaniu wnętrz komercyjnych.

Komunikaty na temat wartości firmy
Przestrzeń komercyjna, niezależnie czy to sklep, biurowiec lub restauracja powinna spójnie komunikować wartości firmy. W tym celu każdy projekt wnętrza komercyjnego powinien być tworzony od rozpoczęcia analizy kultury organizacyjnej. Umożliwi to stworzenie odpowiedniej aranżacji, obrazującej charakter firmy w najmniejszym detalu, prezentując jej najmocniejsze cechy. Istotne w komunikacji jest wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań wizualnych, dopasowanych do architektury obiektu i identyfikujące firmę. Dobrym pomysłem jest eksponowanie loga w przestrzeni, odpowiednia gra kolorów oraz inne różnorodne formy wizualne obrazujące profil działalności przedsiębiorstwa. W każdej aranżacji nie można zapomnieć, ze nieszablonowe, funkcjonalne, a przede wszystkim przyjazne dla otoczenia wnętrza to gwarant właściwej komunikacji na płaszczyźnie firma-klient.

Dobre wnętrza komercyjne – przykłady i inspiracje
Dobre wnętrze komercyjne powinno zachowywać harmonie pomiędzy historią i charakterem danego miejsca, a także oczekiwaniami właścicieli i klientów. Przeszłość budynku może być inspiracją do stworzenia unikalnej aranżacji z oryginalnym i autentycznym charakterem. Przykładem aranżacji zgodnej z wartościami ducha historii jest gdańska restauracja Kubicki, której mury pamiętają czasy Wolnego Miasta Gdańska, a także były znanym miejscem rozrywki dla urzędników PRL. Dzisiaj to miejsce aranżacją a także oferowanym menu próbuje przypomnieć stare czasy w nowym, XXI wiecznym wydaniu.

 

Wnętrze restauracji Kubicki nawiązujące do tradycji polskiej w nowoczesny sposób | Źródło: http://restauracjakubicki.pl


Fototapeta przedstawiająca dawne dzieje Gdańska w restauracji Kubicki | Źródło: http://restauracjakubicki.pl

Przykładem aranżacji biurowca przyjaznego dla pracowników i klientów, może być siedziba firmy Google w Dolinie Krzemowej. Już na wstępie, zaraz po wejściu widać, że to firma wszystkim przyjazna. Wszystko za sprawą recepcji, która jest kluczowym miejscem w każdym obiekcie, ponieważ stanowi ona wizytówkę i obietnice tego co klient może dostać w danej firmie. W siedzibie Google wystrój recepcji nawiązuje do kolorów firmowych, a jej wystrój do technologicznego charakteru firmy. Dodatkowo humorystyczne plakaty z ostrzeżeniami o zakazie poruszania się w firmie bez kontroli nie tworzą atmosfery typowo „korpowięziennej”. Rowery służące do poruszania się po kompleksie, duża stołówka, pokój relaksu – wszystko zaaranżowane w taki sposób żeby zarówno osoby odwiedzające, jaki i pracownicy czuły się jak u siebie w domu.

 

Recepcja w Google | Źródło: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/siedziba-google-w-dolinie-krzemowej-googleplex/wpmep8p#slajd-6


Zabawne komunikaty w siedzibę Google | Źródło: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/siedziba-google-w-dolinie-krzemowej-googleplex/wpmep8p#slajd-6


Rower w googl’owskich barwach służący do przemieszczania się po kompleksie | Źródło: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/siedziba-google-w-dolinie-krzemowej-googleplex/wpmep8p#slajd-6


Obszerna stołówka z elementami nawiązującymi do Google. | Źródło: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/siedziba-google-w-dolinie-krzemowej-googleplex/wpmep8p#slajd-6

W przypadku sklepów, niezależnie od ich wielkości prócz klasycznych zasad aranżacji obowiązujących w budynkach komercyjnych powinny panować zasady tzw. merchandisingu. Jego definicja nie dotyczy tylko wystroju, ale także umiejętnego wywierania wpływu na klientów poprzez odpowiednie rozmieszczenie produktów. Aranżacja sklepu zgodnie z zasadami merchandisingu ma kluczowy wpływ na poprawę wizerunku firmy oraz komunikację jej wartości. Typowym zabiegiem merchandisingu jest np. ustawianie droższych towarów na górnych półkach, umieszczenie promocji na przejściu pomiędzy regałami i stosowanie charakterystycznych zawieszek z cenami. Ten rodzaj aranżacji pomaga firmie zwiększyć sprzedaż, a klientowi na dłużej zapaść w pamięć. Każdy z nas jest w pewnym sensie „ofiarą” merchdisingu.


Data publikacji: 2018-11-27