Definicja powierzchni biologicznie czynnej znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 z późn. zmianami w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Według tego aktu w brzmieniu po dniu 1 stycznia 2018 roku, powierzchnia biologicznie czynna to „teren o nawierzchni urządzonej w sposób zapewniający naturalną wegetację roślin i retencję wód opadowych.

fot. geoPRODUCT

Droga przeciwpożarowa czyli jaka?

Drogi pożarowe to utwardzone drogi dojazdowe dla wozów strażackich, projektowane ze względu na zagrożenie pożarowe lub wybuchowe. Zapewnienie dojazdów z drogi publicznej do budynków oraz dostępności punktów czerpania wody dla celów gaśniczych stanowi obowiązek właścicieli i zarządców obiektów prywatnych i publicznych.

fot. geoPRODUCT

Powierzchnia biologicznie czynna. Geokrata do zadań specjalnych

Kratka trawnikowa zdobyła już uznanie jako stabilizator gruntów na posesjach prywatnych. Doskonale spełnia swoją rolę na nawierzchniach przepuszczalnych. Zapewnia właściwą retencję wód. Zapobiega efektowi koleinowania, tworzy naturalny krajobraz, jest łatwym w montażu i konkurencyjnym cenowo rozwiązaniem dla kostki brukowej lub innych nawierzchni betonowych. Oczywiście wszystko to pod warunkiem, że będzie to kratka certyfikowana odpowiedniej jakości. Produkty czołowych producentów, takie jak krata geoSYSTEM są produkowane w 100% z tworzyw z recyklingu, a ponadto są w stanie wytrzymać bardzo duże obciążenia. Dlatego nawierzchnia geoSYSTEM może znaleźć swoje zastosowanie także na drogach przeciwpożarowych. A to oznacza, że taka droga na osiedlu czy przy halach przemysłowych może być urządzona jako trawnik i stanowić powierzchnię biologicznie czynną. W ten sposób geokrata geoSYSTEM staje się doskonałym remedium na problemy prawne, które pojawiają się przy projektowaniu i urządzaniu terenów publicznych oraz mieszkalnych.

fot. geoPRODUCT

Kwestie prawne przy budowie dróg przeciwpożarowych

Dość często zdarza się, że organy administracji przy zatwierdzaniu inwestycji wykluczają zakwalifikowanie dróg wewnętrznych, dróg przeciwpożarowych do terenu biologicznie czynnego. Czym to jest podyktowane?

Po pierwsze zakłada się, że nawierzchnie utwardzone zdolne przyjąć nacisk 100 kN, bo takie są dotyczące tych nawierzchni wymagania prawne wynikające m.in. z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, z samej swej istoty nie mogą być terenami biologicznie czynnymi. Przynajmniej w rozumieniu wspomnianego wyżej Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002.

fot. geoPRODUCT

Po drugie zdarza się, że organy administracji przyjmują niewłaściwą, rozszerzoną interpretację przepisów. Według opinii prawnej Rzeczoznawców przy Radzie Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów RP Przepis §3 pkt 22 warunków technicznych uprawnia do zaliczenia powierzchni terenu urządzonego jako trawnik do powierzchni biologicznie czynnej, jeżeli został spełniony podany w nim warunek – to znaczy nawierzchnia ziemna została urządzona w sposób zapewniający naturalną wegetację. W szczególności nie podaje się w nim innych warunków, od których spełnienia mogłoby być uzależnione zaliczenie powierzchni terenu z nawierzchnią ziemną, do powierzchni terenu biologicznie czynnego, np. sposobu użytkowania tej powierzchni.(…). Treść tego przepisu jest podstawą do dokonania oceny jedynie w takim zakresie, czy powierzchnia, którą zaliczono do powierzchni biologicznie czynnej została urządzona w sposób zapewniający naturalną wegetację roślin. Przepis ten nie upoważnia do formułowania dodatkowych warunków, np. sposobu użytkowania terenu. Zatem sprawdzeniu, zgodnie z §3 pkt 22 warunków technicznych, wymaga sposób urządzenia nawierzchni ziemnej, a nie rodzaj jej użytkowania.

fot. geoPRODUCT

geoSYSTEM może więcej

Aż 6 rodzajów eko kratki z portfolio produktowego firmy Geoproduct posiada wytrzymałość na ściskanie > 100 [kN]/oś pod warunkiem wykonania odpowiedniej podbudowy zgodnie z instrukcją producenta. Oznacza to, że mogą stanowić podstawę do wykonania zielonych dróg przeciwpożarowych zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 roku w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg przeciwpożarowych (Dziennik Ustaw 2009 nr 124 poz. 1030). geoSYSTEM daje możliwość kreowania powierzchni biologicznie czynnej, tam gdzie dotąd nie było to możliwe i geokrata jest używana do zadań specjalnych.

fot. geoPRODUCT

Drogi przeciwpożarowe to nie parking, ale…

Wysoka jakość tych dróg sprawia, że stają się łakomym kąskiem dla kierowców, którym brakuje miejsc parkingowych. Problem ten rozwiązują kratki trawnikowe geoSYSTEM G5max, G4max, G4 oraz S60. Jak wspomniano spełniają wymogi techniczne w zakresie utwardzenia nawierzchni i jednocześnie umożliwiają stworzenie klasycznego trawnika. Na drodze przeciwpożarowej porośniętej trawnikiem zwiększy się powierzchnia biologicznie czynna. Dzięki rozwiązaniu geoSYSTEM drogi przeciwpożarowe i ewakuacyjne nie muszą być już betonowane.

fot. geoPRODUCT

Plastik może być i ekologiczny i wytrzymały jak beton. Nowoczesna eko kratka geoSYSTEM łączy w sobie wszystkie zalety zaawansowanej inżynierii materiałowej, a to wszystko w konkurencyjnej cenie. Inwestor zyskuje też pewność, że wybrane rozwiązanie jest zgodne ze wszystkimi obowiązującymi normami.

Więcej o geoSYSTEM dowiedzieć można się na stronie https://www.geoproduct.pl/

63-000 Środa Wielkopolska, ul. Grójec 23, woj. wielkopolskie
tel. +48 61 678 55 00, +48 508 497 188 ,