Płyty drogowe z tworzywa z recyclingu

Płyty drogowe ROAD SYSTEM 400 przeznaczone są do wzmacniania i ochrony nawierzchni na placach budowy, terenach wojskowych, kopalniach, podczas tworzenia podjazdów do budynków i wszędzie tam, gdzie konieczne jest zapewnienie logistyki transportów ponadgabarytowych. I choć zazwyczaj, gdy konieczne jest znalezienie rozwiązania przejściowego do wzmocnienia nawierzchni, wybór pada na płyty betonowe, nie znaczy to, że jest to jedyna możliwość.

fot. geoPRODUCT

Dostępne w ofercie geoPRODUCT płyty ROAD SYSTEM 400 wykonane są z tworzywa z recyklingu, które jest zdecydowanie lżejsze niż betonowy prefabrykat. Dzięki temu drogę tymczasową na placu budowy z takich płyt można ułożyć ręcznie, bez konieczności stosowania ciężkiego sprzętu, co w sposób oczywisty obniża koszty inwestycji. Nie bez znaczenia jest także wpływ na środowisko, bo pozostaje mniejszy ślad węglowy związany z dostawą płyt na budowę. Niska waga i ekologiczność nie oznacza jednak żadnych kompromisów na rzecz parametrów płyt.

fot. geoPRODUCT

Drogi tymczasowe na placu budowy

W przypadku wzmacniania nawierzchni pod ciężkie maszyny czy sprzęt budowlany nie ma mowy o żadnych półśrodkach. Płyty drogowe z tworzywa ROAD SYSTEM 400 dostosowują się do podłoża, dzięki czemu skutecznie niwelują nierówności gruntu. Przy równomiernym obciążeniu całej płyty, jej wytrzymałość wynosi 100 ton (podłoże utwardzone, suche) lub 70 ton (podłoże nieutwardzone, suche). Przy tak dużej wytrzymałości wyróżnia je jednak niska waga – płyta o wymiarach 240 x 120 cm i wysokości 4 cm waży zaledwie 86 kg.

fot. geoPRODUCT

Tworzywo z recyklingu zamiast betonu

Płyty ROAD SYSTEM 400 to polski produkt, wytwarzany w firmie zajmującej się przetwórstwem tworzyw sztucznych od ponad 40 lat. Takie doświadczenie zobowiązuje – ekologiczne płyty na drogi tymczasowe na placach budowy wytwarzane są z tworzywa z recyklingu, są nieszkodliwe dla środowiska i neutralne dla wód gruntowych, a po wykorzystaniu można je ponownie przetworzyć.

Jednocześnie doskonale sprawdzą się nawet w najtrudniejszych warunkach, co zawdzięczają odporności na działanie kwasów, ługów (sól do posypywania, amoniak, kwaśne deszcze itp.) i alkoholi. Ich atutem jest też odporność na trudne warunki atmosferyczne i niepodatność na pękanie.

fot. geoPRODUCT

Również transport płyt ROAD SYSTEM 400 jest tańszy niż w przypadku ciężkich płyt betonowych – na jedno auto można załadować nawet 220 sztuk płyt, co daje ponad 630 mkw. Dla porównania 630 mkw płyt betonowych to 10 transportów. Nie tylko ograniczamy koszty przewozu, ale również zmniejszamy ślad węglowy.

fot. geoPRODUCT

Łatwy i szybki montaż

Układanie dróg tymczasowych na placu budowy z wykorzystaniem płyt betonowych nastręcza dużo trudności montażowych z uwagi na znaczny ciężar – z tego powodu konieczne jest angażowanie specjalistycznego sprzętu do ich rozładunku i układania.

fot. geoPRODUCT | Dwa schematy układania płyt ROAD SYSTEM 400: pasy dla kół (po lewej) i place (po prawej).

Tego problemu nie ma w przypadku lekkich płyt ROAD SYSTEM 400, które można przenosić ręcznie, a duża powierzchnia i praktyczny system łączenia pozwala na utwardzanie znacznych powierzchni w krótkim czasie i bez użycia dźwigu. Można układać z nich pasy dla kół lub całe drogi czy place (układ klasyczny), co ułatwiają dwa typy łączników: ROAD SYSTEM LINK 400 (element z tworzywa, dwie śruby i płaskownik) lub ROAD SYSTEM LINK STEEL (stalowy hak o długości 25 lub 30 cm).

fot. geoPRODUCT  | ROAD SYSTEM LINK 400

Ważne, aby w trakcie użytkowania drogi tymczasowej na placu budowy, płyty drogowe z tworzywa były cały czas połączone, a na terenach ze spadkiem dodatkowo przymocowane hakami po zewnętrznych krawędziach. Należy też zwrócić uwagę na to, aby nawierzchnia wykonana z płyt miała możliwość swobodnego rozprężania i kurczenia się w wyniku różnicy temperatur.

fot. geoPRODUCT 

Przed przystąpieniem do montażu należy odpowiednio przygotować podłoże, które musi być równe i pozbawione kamieni czy korzeni. Na grząskich i błotnistych terenach warto zastosować geowłókninę drogową, która ustabilizuje podłoże i zabezpieczy płyty przed grzęźnięciem w błocie. Najłatwiej i najszybciej wykonuje się montaż płyt na drogi tymczasowe na placach budowy usytuowanych na gruntach przepuszczalnych – wówczas trzeba tylko wyrównać i zagęścić nawierzchnię. Jeśli jednak grunt jest miękki, to zaleca się wykonanie podbudowy z tłucznia (o grubości dostosowanej do planowanego wykorzystania nawierzchni). Na gruncie nieprzepuszczalnym pod płytami warto rozłożyć warstwę piasku.

fot. geoPRODUCT  | ROAD SYSTEM LINK STEEL.

Co istotne, do montażu nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia, bo wystarczy wkrętarka (do przykręcania śrub w łącznikach) albo gumowy młotek (jeśli płyty są łączone hakami).

Nie zawsze na budowach jest wymagana aż tak wytrzymała płyta drogowa. Jeśli grunt rodzimy jest twardy, a ruch nie będzie zbyt intensywny, to można zastosować płytę o grubości 2 cm i wadze 37 kg ROAD SYSTEM 200. Świetnym przykładem jej wykorzystania jest remont Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Podczas 10 miesięcy intensywnego użytkowania drogi wywieziono ponad 3,5 tys. mkw gruzu i 6,5 tys. mkw ziemi. Nawierzchnia sprawdziła się doskonale, a stan płyt można określić niemal jako idealny.

Tymczasowe drogi na placu budowy wykonane z płyt drogowych z tworzywa ROAD SYSTEM 400 to doskonała alternatywa dla dróg z płyt betonowych, która sprawdzi się wszędzie tam, gdzie odbywa się bardzo ciężki i intensywny ruch.

fot. geoPRODUCT 

Firma geoPRODUCT oferuje zarówno sprzedaż, jak i wynajem płyt. To ostatnie rozwiązanie kierowane jest do tych inwestorów, którzy potrzebują użyć płyt jednorazowo, jak również do tych, którzy nie mają jak ich przewozić bądź magazynować.

Szczegółowe informacje, zalecenia montażowe, realizacje na stronie www.roadsystem.eu

63-000 Środa Wielkopolska, ul. Grójec 23, woj. wielkopolskie
tel. +48 61 678 55 00, +48 508 497 188 ,