– Wraz z następną generacją 220X, firma JCB przeniosła się na całkowicie nowy poziom rozwoju produktów i montażu maszyn budowlanych, z pożytkiem dla wszystkich obecnych na rynku naszych klientów – mówi Główny Dyrektor JCB Do Spraw Innowacji i Rozwoju, Tim Burnhope. – Każdy detal tych koparek został przebadany i udoskonalony do perfekcji, aby zapewnić maksymalną trwałość i niezawodność podczas eksploatacji. Ale to nie wszystko, ponieważ ułatwiliśmy pracę operatora i technika obsługi-mechanika, z korzyścią dla klienta skracając czas przestoju i zwiększając opłacalność. 220X zwiastuje pojawienie się nowej generacji koparek JCB, które będą niezawodnie służyły przez wiele lat na całym świecie – dodaje.

Środowisko operatora – wyższy poziom komfortu
Główną uwagę skupiono na środowisku operatora, dzięki czemu kabina posiada całkowicie nową konstrukcję, która będzie wykorzystywana w całym asortymencie koparek gąsienicowych serii X. Jest ona o 100 mm dłuższa, a jej szerokość wynosi cały metr, czyli ogólnie rzecz biorąc, jest o 15% większa niż w poprzednich maszynach. Strukturalną częścią kabiny jest rama konstrukcji chroniącej operatora w przypadku przewrócenia się maszyny (ROPS), a naokoło kabiny umieszczono płaskie szyby. Ukłonem w stronę osób, które obsługują koparki na budowie jest bardzo niski poziom hałasu wewnątrz kabiny operatora, wynoszący 67dB(A), co stanowi skok w dół od wartości 73dB(A) występującej w poprzedniej generacji. 
Atutem nowych koparek JCB jest silnik wycieraczki, który został przymocowany do dolnej lewej części przedniej szyby, co zapewnia doskonałą widoczność. Trzy wersje całkowicie nowego fotela opracowanego wraz z dostawcą Grammer zapewniają maksymalny komfort, a wśród opcji jest również ogrzewanie i wentylacja. Dźwignie serwomechanizmów zamontowane są na konstrukcjach foteli, dlatego poruszają się razem z operatorem, natomiast kabina spoczywa obecnie na czterech nowych elementach zawieszenia, co zapewnia lepszą izolację.
Płaską podłogę łatwo utrzymać w czystości, nawet gumową matę przeprojektowano w celu ułatwienia wymiatania. Ponadto firma JCB zapewniła dodatkowy licznik godzin, który jest widoczny z poziomu gruntu z zewnątrz kabiny. 

Komfortowe sterowanie koparką na budowie 
Troskę o szczegóły widać w całym wnętrzu nowych koparek JCB, ponieważ wszystkie urządzenia sterownicze zostały ergonomicznie zaprojektowane tak, aby w 100% odpowiadały operatorowi. Po prawej stronie operatora znajduje się całkowicie nowy podwieszany układ sterowania, w którym zebrano razem wszystkie przełączniki i urządzenia sterujące w jednym, zamontowanym na fotelu zespole. 7-calowy monitor o regulowanym nachyleniu posiada intuicyjne listy opcji oraz funkcje. Dostęp do monitora odbywa się poprzez stosowany w pojazdach obrotowy sterownik.
Dzięki połączeniu zalet ekranu oraz podwieszanego układu sterowania, który posiada przycisk dla każdej regularnie używanej funkcji, po przeprowadzeniu badań można stwierdzić, że operator może szybciej realizować często wykorzystywane funkcje. Pedały dla nóg, podnóżki oraz dźwignie napędu gąsienicowego również zostały przeprojektowane w celu zapewnienia podwyższonego komfortu, a w razie potrzeby maszyny mogą być dostarczane z fabrycznie wbudowaną funkcją prowadzenia wykopów z wykorzystaniem GPS oraz automatycznym smarowaniem.

 

Nowe koparki JCB – z naciskiem na komfort operatora

 

Wytrzymała konstrukcja – element obowiązkowy maszyn budowlanych
Nowe 20-tonowe koparki JCB charakteryzują się solidnym, zupełnie nowym wyglądem, który będzie wprowadzony w całym asortymencie. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, aby wydajnie pracować i szybko przynosić zyski, a to wszystko z naciskiem na trwałość i niezawodność w każdym elemencie. Całkowita szerokość górnej części konstrukcji tych koparek gąsienicowych wynosi 2.7 metra, czyli są one o 200 mm szersze od wcześniej produkowanych maszyn. 
Dodatkowa przestrzeń pozwoliła projektantom JCB na zamontowanie głównego wysięgnika w środkowej części maszyny zamiast w położeniu z przesunięciem. Zmniejsza to naprężenia działające na łożysko ruchu obrotowego i umożliwia operatorowi większą precyzję pracy. Dlatego możliwe jest również używanie większych łyżek. Dookoła maszyny zamontowano przykręcane listwy ochronne. W razie uszkodzenia można je łatwo wymienić. Drzwi dla obsługi technicznej zrobione są z tłoczonej dwuwarstwowej stali, z mocnymi uchwytami oraz spawanym szkieletem zwiększającym sztywność. 
Solidna osłona otacza górną część konstrukcji, zapewniając mocny, a jednocześnie łatwy do naprawienia profil chroniący nowe drzwi. Wszystkie zbiorniki są teraz zamontowane wewnątrz karoserii – tak, aby jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko uszkodzenia. Nawet przeciwwaga została zaprojektowana w sposób zabezpieczający przed uderzeniami. Zapewniono łatwy dostęp do dużej skrzynki narzędziowej, ze zintegrowaną pompą do tankowania z filtrem, a zbiornik z AdBlue znajduje się pod oddzielną osłoną, aby zapobiec mieszaniu oraz w celu ułatwienia napełniania.
Po lewej stronie kadłuba znajduje się wlot powietrza, tylko w jednych drzwiach umożliwiających dostęp, co obniża poziom hałasu pochodzącego z zewnątrz. Duży zespół chłodzący ze standardowymi radiatorami z szerokim rdzeniem w standardzie posiada wyjmowaną osłonę przeciwko owadom, którą łatwo utrzymać w czystości. Nad akumulatorami znajduje się przestrzeń magazynowa, zaletą maszyn jest również nowa skonsolidowana tablica bezpiecznikowa IP69, umieszczona w drzwiach do obsługi technicznej umieszczona we wnęce za kabiną za kabiną. Możliwy jest także dostęp z poziomu gruntu do filtra systemu ogrzewania i wentylacji, za drzwiami kabiny. Ponadto maszyny mogą być wyposażone w opcjonalne oświetlenie z diodami świecącymi (LED) wewnątrz przedziałów serwisowych.

Większa wydajność, większa oszczędność
Podczas gdy przez dużą część ostatniej dekady wszyscy producenci maszyn budowlanych koncentrowali uwagę inżynierów na rozwoju silników, stabilność legislacji Tier 4 Final oraz Stage IV pozwoliła zespołowi JCB rozszerzyć działalność na nowe modele. Firma pozostawała przy wypróbowanych pompach hydraulicznych Kawasaki oraz zaworach Kayaba, jednak wybrała większe suwaki zaworów sterujących oraz bloki zaworowe najnowszej generacji w celu zmniejszenia strat hydraulicznych. Średnica głównego węża hydraulicznego prowadzącego do i od głównego zaworu hydraulicznego została zwiększona od 19-25 mm, zapewniając większy przepływ bez wzrostu prędkości oleju. Utrzymanie prędkości oleju w wężach o zwiększonej średnicy skutkuje mniejszym zużyciem i wydłuża w ten sposób okres eksploatacji węża.
Chociaż wysięgnik i ramię pozostały niezmienione, firma JCB będzie oferowała opcję pracy wysięgnika w dwóch trybach w celu ułatwienia makroniwelacji oraz w celu zmniejszenia naprężeń podczas pracy z młotem hydraulicznym. Suwak łyżki będzie dostępny z opcjonalnym zaworem jednokierunkowym na wypadek rozerwania węża, a punkty smarowania w wysięgniku i w ramieniu zostały pogrupowane razem w celu skrócenia czasu obsługi technicznej.

 

Nowe koparki JCB – z naciskiem na komfort operatora

 

Badania i rozwój – ewolucje i rewolucje maszyn budowlanych
Firma JCB podjęła się zaprojektowania i zbudowania nowych 20-tonowych maszyn, stawiając na jakość i trwałość w każdej operacji, jaką wykonują koparki na budowie. Jako punkt odniesienia przedsiębiorstwo przyjęło czołowych konkurentów i zebrało ponad 1,000 zapotrzebowań od klientów na całym świecie. Zespół spędził cztery lata na dopracowywaniu koparek, aby na budowie były proste w obsłudze i niezawodne, a także łatwe w serwisowaniu.
Nowe koparki JCB powstawały z użyciem projektowania wspomaganego komputerowo (CAE – computer aided engineering). Jednak zespół firmy JCB wykorzystywał również projektowanie wspomagane komputerowo do wirtualnego konstruowania koparek. Przed zamówieniem jakichkolwiek części od dostawców personel linii produkcyjnej dokładnie wiedział jak montować komponenty, częściowo dzięki współpracy z pracownikami linii montażowej.
Przeprowadzono ogromną ilość badań wytrzymałościowych, a w celu przeprowadzenia oceny trwałości każde drzwi były otwierane i zatrzaskiwane ponad 10000 razy. Elektroniczne urządzenia do prób były używane do badania każdego komponentu elektrycznego. Po raz pierwszy firma JCB umieściła całą 20-tonową koparkę gąsienicową na urządzeniu wstrząsowym podobnym do stosowanego w przemyśle motoryzacyjnym. 

Produkcja maszyn budowlanych pod kontrolą
Klienci z pewnością zauważą też lepszą jakość wykończeń malarskich, ponieważ projektanci wyeliminowali wszelkie ostre krawędzie konstrukcji stalowej. Intensywny test, który przechodzą wszystkie maszyny na końcu linii montażowej również został rozszerzony, aby w pełni sprawdzić maszyny. Zmienił się nawet sposób, w jaki koparki są produkowane. Obecnie w 42 procentach każda koparka gąsienicowa konstruowana jest jako podzespoły poza główną linią, co stanowi dwukrotność wcześniejszej ilości. Pozwala to na dodatkowe kontrole jakości i niezawodności, przy jednoczesnym uproszczeniu głównej linii.

Nowe koparki JCB w skrócie:
– O 15% większa kabina ze zintegrowaną konstrukcją chroniącą operatora w przypadku przewrócenia się maszyny (ROPS – Roll-Over Protection Structure), zapewniająca zmniejszone poziomy hałasu;
– O 200 mm szersza górna część konstrukcji, umożliwiająca lepsze wykorzystanie przestrzeni;
– Centralnie umieszczony główny wysięgnik w celu zwiększenia precyzji kopania oraz trwałości;
– Intuicyjnie i ergonomicznie zaprojektowana kabina z prostym interfejsem użytkownika;
– Mocniejsze drzwi boczne dla zwiększenia wytrzymałości i lepszej ochrony.

Z ofertą firmy można zapoznać się na stronie: www.jcb.com

87-100 Toruń, ul.Wapienna 6, woj. kujawsko-pomorskie
tel. 56 610 28 20,