Odpowiednio dobrana umywalka powinna wpisywać się w styl wnętrza, nawiązywać do trendów w aranżacji i zaspokajać wymagania domowników.

Umywalka to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia łazienki. Wpływa zarówno na funkcjonalność tego pomieszczenia, jak i jego design. Na co więc konkretnie zwrócić uwagę, gdy szukamy modelu dla siebie?

Ładna, modna i wygodna

Od dawna w łazienkach spotyka się najwięcej umywalek ceramicznych. Wyglądają elegancko, a dzięki zróżnicowanym kształtom pasują do aranżacji w każdym stylu. Wierzchnią warstwę współczesnych umywalek ceramicznych tworzy nowoczesne szkliwo, które zapobiega osadzaniu się zanieczyszczeń, a ewentualne osady łatwo usunąć. Dzięki temu umywalki długo nie tracą na estetyce, co ma znaczenie, ponieważ wystroju łazienki nie zmieniamy co dwa lata. Warto tu wspomnieć o ceramice marki Geberit. Umywalki większości kolekcji tej firmy pokryte są specjalnym szkliwem KeraTect, które zwiększa odporność i zapewnia im wyjątkową gładkość.

fot. GEBERIT 

Rozmiar ma znaczenie

Wielkość umywalki to parametr ściśle związany z metrażem łazienki i wygodą użytkowników. – Umywalkę dobieramy indywidualnie ze względu na preferencje klientów, ich przyzwyczajenia, a także upodobania – wyjaśnia architekt Katarzyna Szramek, ambasadorka marki Geberit. – Ze względu na wielkość dłoni użytkowników istotne jest, kto będzie z niej korzystał: mężczyzna, kobieta, czy może cała rodzina. Zdarza się, że klienci chcą mieć w łazience osobne umywalki z własnymi przyborami – dodaje.

Klasyczna umywalka o rozmiarze ok. 60–70 cm jest uważana za w pełni komfortową. Przykładem może być designerska kolekcja ceramiki Geberit Citterio – efekt współpracy ze znanym włoskim projektantem Antonio Citterio. W serii są dostępne dwa modele umywalek nablatowych: jedne są w formie misy o łagodnej, miękkiej linii, drugie przyciągają uwagę geometrycznym fasonem i szerokimi, wyrazistymi rantami z zewnątrz i owalną linią zagłębienia w środku. Kolekcja włoskiego designera jest przykładem projektu łączącego tak ważne dla użytkowników cechy: funkcjonalność i ponadczasową estetykę. Kształty umywalek nie są podyktowane aktualną modą, lecz wynikają z doświadczenia i autorskiej wizji piękna przedmiotu codziennego użytku. Dlatego przez lata nie stracą nic ze swej unikalności.

W małym pomieszczeniu sprawdzi się model 40-centymetrowy z półką, na którą można odłożyć kosmetyki, i na której montowana jest bateria – np. model z kolekcji Geberit Xeno² – elegancka, kompaktowa umywalka asymetryczna o rozmiarach 40×28 cm. Tym co wyróżnia produkty z tej gamy, to geometryczna wyrazistość linii na zewnątrz oraz miękkie, naturalnie opływowe kształty w środku.

Architekt Agnieszka Musiał, założycielka pracowni architektury wnętrz MUSIAŁ STUDIO i ambasadorka marki Geberit podkreśla – W bardzo małych łazienkach raczej nie decydujmy się na umywalkę większą niż 50 centymetrów. Jeżeli przy urządzeniu planowana jest pralka i ma to być zintegrowana zabudowa, warto wybrać umywalkę wpuszczoną w blat lub podwieszaną.

fot. GEBERIT 

Dwie mniejsze czy jedna duża?

– W przestronnym wnętrzu mamy sporo możliwości aranżacyjnych. Możemy sobie pozwolić na umywalkę dwuosobową, lub też wybrać dwie mniejsze zamontowane na wspólnym blacie. – Umywalki podwójne mogą mieć baterie poprowadzone z umywalki lub ze ściany – mówi architekt Agnieszka Musiał. To drugie rozwiązanie jest bardziej minimalistyczne. W kwestii kształtu umywalki należy myśleć o wnętrzu całościowo. Jeśli miska WC jest kanciasta, umywalka także może mieć formę prostokąta lub kwadratu. I odwrotnie – jeśli jest okrągła lub owalna, niech miska WC także będzie obła.

Umywalka dwuosobowa to najlepsza propozycja dla pary. Dobrym wyborem jest kolekcja Geberit Acanto, która łączy wyraźne wzornictwo z organicznymi kształtami i inteligentnymi rozwiązaniami w zakresie detali, spełniającymi najróżniejsze wymagania użytkowników.

Jeszcze wygodniejszym rozwiązaniem, zwłaszcza dla rodziny z dziećmi, jest montaż dwóch oddzielnych umywalek na wspólnym blacie. Pozwalają one nieco rozładować poranną kolejkę do umywalki, gdy wszyscy się spieszą i liczą każdą cenną minutę. Trzeba przy tym pamiętać, że ta opcja wymaga przynajmniej 140 cm wolnego miejsca (dwie umywalki po 60 cm plus 10 cm między nimi i po 5 cm po lewej i prawej stronie).

fot. GEBERIT 

Stojąca na blacie, czy w niego wpuszczona?

Skoro wymierzyliśmy łazienkę i znamy optymalne wymiary umywalki, czas podjąć kolejną decyzję: model nablatowy czy wpuszczony w blat? Architekt Agnieszka Musiał zwraca uwagę, że – W dużych łazienkach, gdzie mamy sporo miejsca, warto wybrać umywalkę od 60 cm wzwyż. Jeśli chcemy, by była ona mocno wyeksponowana, postawmy na model stawiany na blacie.

Umywalki nablatowe zazwyczaj cieszą oko nietuzinkowym kształtem (jak np. misa projektu Antonio Citterio), dzięki czemu dodają wnętrzu wysmakowanej elegancji. Z kolei z praktycznego punktu widzenia pozostawiają nam więcej miejsca pod blatem, np. na szafkę. Z kolei wybór modeli podblatowych oznacza wprawdzie ograniczenie przestrzeni pod blatem, za to mniej jest trudno dostępnych miejsc między umywalką a blatem, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać czystość w tej strefie. Przykładem może być umywalka meblowa KOŁO NOVA PRO Premium (marka Koło należy do grupy Geberit). Jest ona dobrym wyborem dla osób, które preferują wnętrza bazujące na klasycznym i nowoczesnym wzornictwie.

fot. GEBERIT 

Dobry wybór

Dopasowując umywalkę do łazienki trzeba pamiętać, że kluczem do udanej aranżacji jest spójność wystroju. Dlatego najlepiej jest zdecydować się na produkty jednej firmy. – Dobierając umywalkę powinniśmy wybrać model od tego samego producenta, od którego zakupiliśmy resztę urządzeń sanitarnych – podkreśla architekt Katarzyna Szramek, ambasadorka marki Geberit. W przypadku ceramiki Geberit wybór nie wymaga kompromisu między funkcjonalnością i komfortem, a estetyką urządzeń.

Geberit Citterio

Geberit Xeno

Geberit Acanto

Koło Nova Pro

Więcej informacji na www.geberit.pl

fot. GEBERIT 

Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

W tym roku Geberit Polska obchodzi swoje 25 urodziny!

Kontakt dla mediów
Justyna Zborowska
[email protected]
+48 505 199 115


Data publikacji: 2021-04-16